Friday, April 8, 2011

Rahsia Anak Berjaya... part 1

Assalamualaikum…. petang2 gini marilah kita berkongsi ilmu, bole? 
Xder la asik merapu ntah ape2 kan…hahaha.. menjana minda dgn ilmu... selamat membaca

Rahsia Anak-anak Berjaya ke Menara Gading

             Aku selalu tgk di majalah (tengok jer kot…hahaha..statement xbole blah…) dan juga di televisyen, bagaimana nak nak menjadi ibu mithali…nak mendidik anak2 yang ramai sehingga belasan orang pun bole capai…emm kita mungkin kan bertanya-tanya..

“ Apakah rahsia makcik sehingga anak-anak semuanya Berjaya ke menara gading?”

               Begitulah aku mengagumi si ibu mithali yang berusia.. berbeza dengan ibu bapa kini (aku la tu...), pening kepala untuk membesarkan anak walaupun seorang dua tiga jer.. anak2 tidak mendengar kata, mudah melawan cakap orang tua dan banyak memberi masalah kepada sekolah dan masyarakat.

             Si ibu mithali pun menjawab dengan merendah hati, tiada rahsia apa-apa pun… mungkin bagi sesetengah orang akan beranggapan cara didikan mereka ini agak “kekampungan”.. aku pun berasal dari kampong jgk.. mungkin ibu bapa aku dulu mendidik aku n adik beradik lain dengan cara kampong, myb dengan cara yang betul Cuma tidak sepenuhnya.. tetapi sebenarnya dengan cara didikan ini yang banyak melahirkan kejayaan pada anak-anak kita( diri kita sendiri jgk).. tetapi bila difikirkan kaedah ini yang sebenarnya didikan luar biasa..

Mungkin next entry, akan aku terangkan n berkongsi ilmu dengan korang untuk pengetahuan semua… moga-moga kita as a parent zaman global yang canggih dgn teknologi terkini, kita lupa didikan zaman kampung adalah didikan yang terbaik… melalui pembacaan seterusnya, saya akan berkongsi ilmu bagaimana nak mendidik anak-anak dengan cara yang betul…

 c u then... sayang kamu... 

0 tinggal tapak tangan:

award from my frendz

award from my frendz
thank you nieyxzha