Thursday, June 16, 2011

Penulis blog dinasihat jangan salah guna kebebasan bersuara - utusan malaysia

selamat pagi semua

Pagi nie aku tertarik dengan article dari utusan malaysia.

kepada blogger2 di luar sana yang aktif seperti aku nie...Aktif ler sangat..hahha...ini nasihat utk aku n korang2..hehe.. Bukan aper, kite bersuara menaip tanpa sempadan..main hentam kromo jer..hehe


Penulis blog dinasihat jangan salah guna kebebasan bersuara


Rais Yatim (tengah) bersama sebahagian penulis blog pada Sidang Kemuncak Penulis Blog dan Media Sosial Sedunia di Pusat Dagangan Dunia Putra, semalam. - BERNAMA


KUALA LUMPUR 15 Jun - Para penulis blog tidak seharusnya berselindung di sebalik hak asasi menyuarakan pendapat untuk meluahkan apa sahaja perkara demi kepentingan peribadi atau pihak tertentu.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, kebebasan yang dimiliki tetap mempunyai had berdasarkan ikatan kepada agama, budaya serta perundangan sesebuah negara.

"Mereka perlu melengkapkan diri dengan kekuatan dalaman bagi memilih apa yang terbaik untuk dilakukan demi rakyat sesebuah negara.

"Apa bezanya blogger dengan penulis akhbar, majalah atau wartawan penyiaran? Jika mereka menipu atau menyiarkan bahan-bahan lucah, budaya kita akan hancur dan mereka tidak lepas daripada sebarang tindakan undang-undang," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucaptama pada Sidang Kemuncak Penulis Blog dan Media Sosial Sedunia 2011 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini hari ini.

Kira-kira 400 penulis blog dari seluruh dunia termasuk Amerika Syarikat (AS), England, Australia dan Jepun menyertai persidangan selama dua hari itu.

Rais menambah, beliau menganggap penulis blog sebagai 'suara baru' dalam dunia tanpa sempadan yang memainkan peranan besar memberi sumbangan terhadap masyarakat global.

"Disebabkan itu anda perlu menggunakan suara ini demi kebaikan negara serta menjadi pemangkin kepada perpaduan rakyat," katanya.

Dalam pada itu, beliau memberitahu, sehingga April lalu pengguna Internet di Malaysia berjumlah 17.5 juta orang.
"Sehingga 8 Jun lalu, jumlah langganan jalur lebar mencecah angka 4,980,740 akaun. Langganan jalur lebar isi rumah 3,876,990 akaun sementara jalur lebar tanpa wayar 2,985,310 akaun.

"Bagi liputan 3G pula, terdapat 9.7 juta langganan pada suku pertama 2011," katanya.

p/s : aku nie mempunyai kebebasan menaip jer tanpa sempadan.. bersuara hanya bole dengar di radio...haha

2 tinggal tapak tangan:

Anonymous said...

jgn lepasni blogger kena ambik lesen sudah!

Masni Syafie said...

haha...kalau kena amik lesen jgk, abis ler kije kite...hehe..

award from my frendz

award from my frendz
thank you nieyxzha