Assalamualaikum dan selamat pagi
Di sini aku nak kongsi serba sikit kesan penggunaan gajet kepada anak2 kite...baru2 ni anak sulong aku Muaz minta aku belikan IPAD @ TAB...amboiiiii....budak zaman sekarang..alasannye "ibu belilah tab/ipad...baru abang boleh belajar..'' ermmm...dia tengok kwn2 dia main ipad/tab parents diorang...pastu aku pun terpikir nak beli TAB or S3...hihi....tapi bile di pikir2 panjang, kite orang zaman dolu-dolu boleh je berjaya tanpa ade ipad dan tab nih...hihi...cukup la bapak budak pakai NOTE...itu pun dah tak menang tangan berebut dan ibu tak jadi wat kerja rumah..hihiiii
Doakan aku murah rezeki untuk memiliki Samsung S3 pada tahun hadapan...TARGET awal tahun...kalau ade rezeki tambahan, boleh miliki NOTE ke....hihi...Or ''BUKU NOTE'' jer yang dapat..hahahhha
Doakan aku murah rezeki untuk memiliki Samsung S3 pada tahun hadapan...TARGET awal tahun...kalau ade rezeki tambahan, boleh miliki NOTE ke....hihi...Or ''BUKU NOTE'' jer yang dapat..hahahhha
Kajian
pakar-pakar mengenai Gajet terhadap anak-anak
Kajian Gajet terutama IPAD
terhadap anak-anak adalah berdasarkan kajian yang didapati oleh kebanyakan ibu
bapa yang menemui doktor tersebut di Hospital PPUM dan kajian yang didapati
dari sekolah ke sekolah.
Malah seorang doktor Pakar Pediatrik dan Pensyarah
Pusat Perkembangan Kanak-kanak Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia
yang turut hadir pada seminar tersebut iaitu Dr.Norazlin Kamal Nor juga sangat
membenarkan kenyataan tersebut dan menegaskan beliau turut mempunyai perolehan
kajian yang sama di hospital HUKM.
Amat mengejutkan kesan buruk yang diperolehi
amat tinggi berbanding kebaikan. Mereka menyarankan kepada ibu bapa yang baru
berniat mahu membelikan Gajet untuk anak-anak… lupakan dan tiadakan gajet untuk
anak-anak, dan kepada yang sudah membelinya kurangkan penggunaan Gajet tersebut
untuk anak-anak.
Salah satu daripada kesan yang diperolehi adalah Interaksi
antara anak-anak dan ibu bapa jelas ‘KURANG’.
Kesan-kesan lainnya;
1. Mereka
lebih banyak menguasai Visual (Memandang) berbanding Auditori (mendengar)
–Apabila guru-guru mengajar di hadapan kelas tumpuan mereka mudah hilang arah
dan mudah melihat pergerakan luar (keluar tingkap). Iklan-iklan di bilik darjah
Seperti, pembaris jatuh, rakan batuk, kipas berpusing dan lain-lain lagi.
2.
Perkembangan bahasa mereka lemah
3. mereka kurang bercakap, kurang bergaul dan
berada dalam dunia sendiri.
4. Beberapa kajian berulangkali mengingatkan bahawa
penggunaan tablet secara berlebihan pada anak dapat menyebabkan kesukaran
perkembangan dan masalah termasuk autisme atau sukar memfokuskan perhatian.
5.
Menyentuh skrin dengan sangat mudah, ia tidak begitu membantu skill motor
mereka.
Credit Info : Google internet / FB
Credit Info : Google internet / FB
Noted kaki:
Sayangilah anak-anak kite...pilih lah jalan terbaik untuk anak-anak kite berkembang secara sihat...Ibu terpikir nak beli S3 la..hihi..yang penting ade drpd tak ade...hihihiii..cuma kurangkan penggunaan gajet...supaya anak2 ibu tidak tersasar dari arus permodenan ICT...chewahhhh.... ('',)v
''Ape pendapat korang tentang kebaikan dan keburukan penggunaan gajet pada anak2 kite? klu tak ade anak, pada diri sendiri pun boleh....''hiiii
4 tinggal tapak tangan:
Hi kak masnie....
Byk keburukan juga guna gadget cam ni ye...
Anak sy pun terpengaruh guna gadget juga tapi pada masa ni saya dah hadkan masa penggunaannya...
Semoga kita harap yang terbaik je untuk anak2 kita...
good sharing..:)
Anak2 zura pon memang suka dengan tab n smartphone. tapi dorang x de lah terjebak dengan game.. cuma layan citer upin ipin.. hehehe
Mmg lebih banyak keburukan drp kebaikan kan masni.. rasa mmg betul pun.. anak sedara farah pun asyik nak main tablet jer.. kalau boleh 24j nk main..
Post a Comment