Monday, March 14, 2011

Kadar Radiasi di Jepun - Berita Kosmo

160 disyaki terkena radiasi



BEBERAPA anggota perubatan mengangkat seorang lelaki dipercayai terkena radiasi di bandar Nihonmatsu, Fukushima semalam.


TOKYO - Pihak berkuasa Jepun melaporkan, kadar radiasi didapati telah melepasi had yang dibenarkan di loji Fukushima Daiichi 1, 240 kilometer dari utara Tokyo kesan daripada gempa bumi yang berlaku pada Jumaat lalu.
Menurut beberapa pegawai, penemuan tersebut sekali gus meningkatkan kebimbangan akan berlaku kebocoran radiasi dan kemungkinan berlaku kecairan teras loji nuklear.
Loji itu sebelum ini meletup menyebabkan asap menjulang tinggi ke udara sehingga mengakibatkan 45,000 penduduk dipindahkan kerana takut terkena ancaman radiasi.
Agensi Nuklear Jepun melaporkan bahawa bilangan orang yang terdedah akibat radiasi itu mungkin meningkat kepada 160 orang.
Berita seterusnya KLIK KOSMO DI SINI 

nota kaki : 
ape lah nak jadi dgn bumi kita nie...?? semakin hari kite dengar berita buruk yang menimpa bumi kita ini... Mohon pada Allah supaya lindungi lah negara kita, Malaysia dari segala malapetaka yang menimpa... Aku bersyukur, negara kita masih aman dan harmoni...so, aku sentiasa panjatkan doaku pada-Nya supaya hidup kita aman dan harmoni....amin
Sebenarnya, aku sedang menunggu jiran baru aku nie...Rumah baru aku...hehehe..dah siap dibina dan aku dah terima kunci nyer....hehehe.. akan d update kemudian....

2 tinggal tapak tangan:

S.A.L.J.U sha said...

aiii masni..sha pun dh link blog masni..senang nak terjah salu baca ..hihi

takut la pasal radiasi nuklear jepun tu....risau malaysia ni ade kesan samping ke nnt. hujan nama pun sejatan air dr laut...klu hujan kat kite ade ke kesan radiasi tu...

jauh kan la eh...

Cik Masni Soberi said...

hai sha...thanks coz link blog sy yg xbrp nie...hihi

risau gak pasal radiasi nuklear jepun..tue la malaysia kata negara kita tak kena radiasi tp kena jg2 la jgk..klu jhn turun kita jgn main hujan la pasni...hahahaha

berdoa dijauhi musibah ini...

sha nie surirumah spenuh masa ke?

award from my frendz

award from my frendz
thank you nieyxzha