Tuesday, December 17, 2013

Kuih Kapit - mentega kacang / coklat


Kuih Kapit
Mentega kacang / Coklat


RM 17.00 / 50 pcs

Area : Klang / Shah Alam

Sesuai untuk semua majlis / gift / kudapan harian / Hari raya....bile2 korang berminat..bole je roger2 dan klik FB aku nih...hihihi

berminat ? Call/msg/wasap
012 - 432 5096

Fb : Cik Masni Soberi (klik)

************************************************
Noted :

Dengan kasih sayangMu Ya Allah, perbesarkanlah rezeki kami yang bersih dari segala kekotoran agar kami dapat meneruskan kehidupan yang selesa supaya boleh membantu hambaMu yang lain.

Dengan rahmat dan keampunanMu Ya Allah, Kau ampunkan segala dosa kedua ibubapa kami.. rahmati lah mereka sebagaimana Kau merahmati dan menyayangi orang-orang alim yang terdahulu.

Ameen.

Like & Share (",)v thank you all...hehe







Friday, November 29, 2013

Mommycha 1st Giveaway



Assalammualaikum...
Macam best jer nak join GA nie...tgk kat Blog FARAH...macam berminat jer..hihiii

Korang boleh terjah blog MOMMY CHA nih....

inilah Mommy Cha kite ('',)v

Cara-caranya seperti di bawah :

STICKY POST
...................................

mommy&baby moments.
G.I.V.E.A.W.A.Y

Hello korang.
Mommycha dengan rasa sukacite nak buat 1st ever giveaway yang mudah.
Hadiah vavavava sangat amazingly SUPERB!

Theme:
mommy&baby moments
tak kisah sama ada korang ade sweet, sour, pahit, kelat, sugarcandy, candycrush, scrumptious sugar moment bersama anak-anak tersayang.

How it work:
JOIN/FOLLOW blog mommycha dulu.
Buat satu entry paling ringkas mengenai gambar yang korang hantar.
Ikut KREATIF/INOVATIF masing-masing.
Silalah letak link di entry anda mengenai GA ini.
Dalam gambar tu mesti ade gambar korang & anak masing-masing.
SATU gambar sahaja, okeh?
Kalo anak orang lain dikira DISQUALIFIED hahahahaha!
Pastu tinggalkan jejak link entry dekat RUANGAN KOMEN sticky post ini.

Tarikh Tutup: 1.12.2013 (AHAD)

 Winners akan dipilih berdasarkan gambar paling MENARIK. 

Entrynye biase-biase pon takpe.

******************************************

Inilah pertaruhan gambar saya dan anak perempuan bongsu..hehehe


Salam Mommy Cha and bloggers,

Saya pertaruhkan gambar ini kerana saya paling suka moment dan kualiti gambar ni seperti gambar yang profesional..padahal camera handphone je...hihi... Sungguh bermakna sekali dan saya tak pernah kongsi gambar ni dilaman sosial seperti di FB mahupun di blog..sebab pic ni sungguh berharga nilainya bagi diri saya bersama dengan anak perempuan saya sorang nih...sebelum tido, pasti saya  metatap gambar nih...sebab texture gambar tu yang cantik serta orangnya..hihiii...masa nie anak dara saya baru pandai boleh buat mulut muncung macam itik...sehinggakan orang dewasa tak boleh nak meniru gaya mulut anak dara saya nih...hihi....pantang disuruh, mesti buat...COMEL sangat...hihiii...bila mulut muncung, mate nye pun sepet...hihihiii...kami sekeluarga terhibur dengan telatah mulut muncung itiknya ('',) sekian

**************************************

Panjang lebar pulak...harap Mommy cha berpuas hati dengan entry nih..hihihi..Wish me LUCK...!!!



Tazkirah pendek pagi Jumaat : APAKAH YAUMUL MAZID ?




Assalamualaikum wbt & Selamat Pagi 
yang ceria (",)v


Camne dengan pagi jumaat kite semua arini? diharap semuanya dalam keadaan yang ceria dan bahagia (",) Jom kite berkongsi sedikit ilmu di pagi Jumaat yang penuh berakah

Diriwayatkan dalam satu hadis:-
Anas bin Malik r.a. berkata: Jibril datang kepada Nabi s.a.w. membawa cermin putih yang ditengahnya ada titik hitam, maka Nabi s.a.w. bertanya kepada Jibril: Apakah cermin yang putih ini?

Jawabnya: Ini hari Jumaat dan titik hitam ini saat mustajab yang ada di hari Jumaat, telah dikurniakan untukmu dan umatmu, sehingga umat-umat yang sebelummu berada di belakangmu, iaitu Yahudi dan nashara (Kristian) dan ada saat di hari Jumaat jika seorang mukmin bertepatan berdoa untuk kebaikan pada saat itu pasti ia akan diterima oleh Allah atau berlindung kepada Allah dari suatu bahaya pasti akan dihindarkannya dan hari Jumaat di kalangan kami (malaikat) dinamakan yaumul mazid (hari tambahan).

Nabi s.a.w. bertanya: 
APAKAH YAUMUL MAZID itu?

Jawab Jibril: Tuhan telah membuat lembah di syurga jannatul firdaus, di sana ada anak bukit dari misik kasturi dan pada tiap hari Jumaat di sana disediakan mimbar-mimbar dari nur (cahaya) yang diduduki oleh para nabi dan ada mimbar-mimbar dari emas bertaburan permata yaqut dan zabarjada di duduki para siddikin suhada’ dan salihin, sedang orang-orang ahli ghurof (yang di bilik syurga) berada di belakang mereka di atas bukit kecil itu berkumpul menghadap kepada Tuhan untuk memuja muji kepada Allah, minta (Kami mohon keredaanMu). 

Jawab Allah: Aku telah reda kepadamu, keredaan sehingga kamu Aku tempatkan di rumahKu dan Aku muliakan kamu, kemudian Allah menampakkan kepada mereka, sehingga mereka dapat melihat zatNya, maka TIDAK ADA HARI YANG MEREKA SUKA SEBAGAIMANA 

HARI JUMAAT, kerana mereka merasa bertambahnya kemuliaan kehormatan mereka. menyeru pembaca sekelian agar mendoakan untuk diri, keluarga dan negara kita pada hari berkat hari ini.

Mari kita ucapkan syukur atas segala nikmat yang diberi dan bersabar atas kesulitan dugaan ilahi. Tanda orang beriman ialah bersyukur bila mendapat nikmat dan bersabar bila menerima ujian dan kekurangan.

Doa antara dua khutbah sangat mustajab.ustaz selalu selalu ingatkan agar berdoa ketika waktu itu untuk mendapatkan doa yang mustajab.


Semoga hari ini turut meningkat cinta kita kepada Rasulullah saw apabila dapat berterusan membasahi lidah berselawat kepada baginda dan sekelian ahli bait (keluarga) nya.


Salam Jumaat kepada semua (",)


Like & Share jika kite sayang pada kawan-kawan kite...
saya sayang kawan2 saya di luar sana... ('',)v



Thursday, November 28, 2013

Tarikh bayaran bulanan gaji 2014...saya sudah tanda..yeayyy..!!!


Assalamualaikum dan selamat petang semua

nie haah...tarikh bayaran gaji bulanan bagi tahun 2014 bagi pekerja kerajaan seperti aku...korang boleh la klik di SINI untuk maklumat lebih menyeluruh...aku dah tanda di kalender kecik aku dah...


Setelah kite telah menanda tarikh2 penting di kalendar, ini memudahkan aku untuk membuat perbelanjan yang bijak mengikut keperluan dan kehendak....hihihi...skema nya ayat aku nih....hahahaha

meh aku nak tunjuk mini kalendar yg ade dalam purse aku nih....Comel kan...macam budak2 jer..hihiii


v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v

 tadaaaaa

v
v
v
v

inilah buktinya...hehehe


Penandaan yang bijak...hihiii
bulat kecik...bulat kecik....bulat yang sangat kecik...hehehe

Like & Share to ur frends
Sharing is Caring 

Sudahkah anda menanda di kalendar 2014? (",)v


TAHUKAH ANDA: Buah pisang ada dalam syurga?


Buah pisang ada dalam syurga?



" Baru ku tahu buah pisang ada dalam syurga. Buah pisang disebut sekali dalam al Quran pada surah Al-Waaqi'ah (Kiamat)".

Mungkin kita tertanya-tanya sebelum ini kenapa orang dulu suka sedekah buah pisang di masjid. 

Rupa-rupanya buah pisang ini adalah untuk mengingatkan kita akan hari kiamat dan apa yang ada di dalam syurga.

Dari sudut saintifiknya pula, buah pisang adalah antara buah yang paling berkhasiat. 

Dikatakan buah pisang ini dapat mencegah angin ahmar atau “stroke” jika diamalkan memakannya.

Nampak pisang, bayangkan hari kiamat. Nampak pisang, bayangkan syurga Allah. Nampak pisang, bayangkan buah apa pula yang ada dalam neraka.

“ Dan pokok-pokok pisang yang tersusun rapi buahnya” (Al-Waaqi'ah 56:29)


Tengoklah buah pisang di belakang umahku ini....besar dari tuan tanah...xlarat nak angkat kot...hihiiiii...anak2 aku la yang paling excited bile nak tebang pokok pisang....sebab pokok pisang aku nih dah ler tinggi..berat plak tu....huhu...

We Love Pisang Verangan...(",)v

Anda suka pisang? pisang jenis ape?



Wednesday, November 27, 2013

Mamee Chef 4 bundle rm10? woww...!!!


Woww..!!! Meeeeleeeetopp..!!!

Sesiapa yang tegar dengan Mamee Chef ni...boleh la terjah kat Groupon.com....

sesiapa jugak yang teringin nak beli buat stok untuk tahun depan...in-case saper yang suka berjaga lewat malam, xtahu nak makan ape...yang mudah, senang dan murah sekarang...Klik jer Groupon di atas...

Deal hanya ade 3 hari jer lagi...hehiiiii

Klik :

ade 3 jenis :
Spicy chicken shitake
Curry laksa
Creamy Tom Yam

Aku pun terjebak jugak...in case kelaparan waktu malam atau malas nak cook...Mamee Chef ni la akan menyelamat keadaan...tapi tak elok jugak untuk kesihatan jika diamalkan selalu...ermm...jika masak maggi nih aku selalu kurangkan perasa dia...nanti tak cukup umur lagi kepala dah botak...hahahaha...pastu masak dengan bahan campuran seperti ayam,daging, fishball dan sayur-sayuran...

Ok...dah lunch hour la....hiii
selamat menjamu selera bersama Mamee Chef (",)v






#WW 271113 : Hobi baru.....Pantang nampak ''HIJAU"



Assalamualaikum dan Selamat Pagi

#WW 271113 : 
Hobi baru.....Pantang nampak ''HIJAU"


(",)v



Tuesday, November 26, 2013

Kesan sampingan penggunaan gajet IPAD/TAB kepada anak-anak zaman sekarang.....



Assalamualaikum dan selamat pagi

Di sini aku nak kongsi serba sikit kesan penggunaan gajet kepada anak2 kite...baru2 ni anak sulong aku Muaz minta aku belikan IPAD @ TAB...amboiiiii....budak zaman sekarang..alasannye "ibu belilah tab/ipad...baru abang boleh belajar..'' ermmm...dia tengok kwn2 dia main ipad/tab parents diorang...pastu aku pun terpikir nak beli TAB or S3...hihi....tapi bile di pikir2 panjang, kite orang zaman dolu-dolu boleh je berjaya tanpa ade ipad dan tab nih...hihi...cukup la bapak budak pakai NOTE...itu pun dah tak menang tangan berebut dan ibu tak jadi wat kerja rumah..hihiiii

Doakan aku murah rezeki untuk memiliki Samsung S3 pada tahun hadapan...TARGET awal tahun...kalau ade rezeki tambahan, boleh miliki NOTE ke....hihi...Or ''BUKU NOTE'' jer yang dapat..hahahhha  





Kajian pakar-pakar mengenai Gajet terhadap anak-anak

Kajian Gajet terutama IPAD terhadap anak-anak adalah berdasarkan kajian yang didapati oleh kebanyakan ibu bapa yang menemui doktor tersebut di Hospital PPUM dan kajian yang didapati dari sekolah ke sekolah. 

Malah seorang doktor Pakar Pediatrik dan Pensyarah Pusat Perkembangan Kanak-kanak Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia yang turut hadir pada seminar tersebut iaitu Dr.Norazlin Kamal Nor juga sangat membenarkan kenyataan tersebut dan menegaskan beliau turut mempunyai perolehan kajian yang sama di hospital HUKM. 

Amat mengejutkan kesan buruk yang diperolehi amat tinggi berbanding kebaikan. Mereka menyarankan kepada ibu bapa yang baru berniat mahu membelikan Gajet untuk anak-anak… lupakan dan tiadakan gajet untuk anak-anak, dan kepada yang sudah membelinya kurangkan penggunaan Gajet tersebut untuk anak-anak. 

Salah satu daripada kesan yang diperolehi adalah Interaksi antara anak-anak dan ibu bapa jelas ‘KURANG’. 

Kesan-kesan lainnya; 

1. Mereka lebih banyak menguasai Visual (Memandang) berbanding Auditori (mendengar) –Apabila guru-guru mengajar di hadapan kelas tumpuan mereka mudah hilang arah dan mudah melihat pergerakan luar (keluar tingkap). Iklan-iklan di bilik darjah Seperti, pembaris jatuh, rakan batuk, kipas berpusing dan lain-lain lagi. 

2. Perkembangan bahasa mereka lemah 

3. mereka kurang bercakap, kurang bergaul dan berada dalam dunia sendiri. 

4. Beberapa kajian berulangkali mengingatkan bahawa penggunaan tablet secara berlebihan pada anak dapat menyebabkan kesukaran perkembangan dan masalah termasuk autisme atau sukar memfokuskan perhatian. 

5. Menyentuh skrin dengan sangat mudah, ia tidak begitu membantu skill motor mereka.

Credit Info : Google internet / FB


Noted kaki:
Sayangilah anak-anak kite...pilih lah jalan terbaik untuk anak-anak kite berkembang secara sihat...Ibu terpikir nak beli S3 la..hihi..yang penting ade drpd tak ade...hihihiii..cuma kurangkan penggunaan gajet...supaya anak2 ibu tidak tersasar dari arus permodenan ICT...chewahhhh.... ('',)v


''Ape pendapat korang tentang kebaikan dan keburukan penggunaan gajet pada anak2 kite? klu tak ade anak, pada diri sendiri pun boleh....''hiiii




Friday, November 22, 2013

Tazkirah Pendek Pagi Jumaat - Keikhlasan Bekerja...



Salam Jumaat....

Dalam kehidupan, sering berlaku perkara yang tidak kita sangka. Malahan,perancangan dan jangkaan kita kadangkala tersasar dari realiti atau takdir yang dipersembahkan kepada kita. Hakikatnya, seandainya kita menghulurkan bantuan atau melakukan kebaikan kepada seseorang, kebaikan itu akan dibalas walaupun yang membalasnya bukannya orang yang menerima bantuan atau kebaikan itu sendiri.

Ingin dikongsikan di sini satu pengalaman seorang fasilitator latihan & motivasi semasa mengendalikan satu program di sebuah organisasi korporat. Apabila ditanya tentang harapan atau expectation pada pihak pengurusan atau organisasi tempat bekerja, salah seorang staf yang mengikuti sesi tersebut menyatakan; 

“Saya tidak mempunyai apa-apa harapan terhadap organisasi ini.”

“Mengapa?” balas fasilitator tersebut.

“Dari pemerhatian saya, organisasi ini penuh dengan kaki bodek dan kaki ampu. Sedangkan orang yang
bekerja secara ikhlas diketepikan, tidak dihargai dan tidak menerima ganjaran yang wajar. Saya bukan orang yang bermuka-muka. Saya tak pandai nak ampu-ampu bos atau orang atasan. Fokus saya kepada kerja sahaja.”

Peserta berkenaan merupakan antara staf paling senior di organisasi tersebut. Pengalamannya di organisasi tersebut mencakupi puluhan tahun. Malahan, itu adalah kali terakhir dia mengikuti program latihan memandangkan beberapa bulan lagi beliau akan bersara.

Semasa waktu rehat, sambil minum-minum, fasilitator tersebut bertanya kepadanya, 

“Anak-anak masih bersekolah atau sudah bekerja?”

Tidak disangka soalan tersebut membawa keceriaan pada wajahnya. Staf tersebut menceritakan bahawa semua anak-anaknya sudah bekerja. Anak-anaknya kini bertugas sebagai doktor, jurutera, dan pensyarah. Malah seorang anaknya telah menjadi hafiz. “Alhamdulillah semua anak-anak saya ‘menjadi’.

Lantas fasilitator tersebut terpanggil untuk bertanya lagi, 
“Jika diberi pilihan, antara anak-anak yang ‘menjadi’ dan berjaya dalam karier mereka, atau anda dapat naik pangkat dengan gaji lebih, mana satu yang dipilih?”

Dengan pantas beliau menjawab, 
“Tentulah saya pilih anak-anak saya menjadi, biarpun saya tidak naik gaji atau berpangkat besar. Anak-anak adalah harta yang paling berharga!”

Jawapan itu membuatkan fasilitator tersebut tersenyum sambil berkata, “Sebenarnya keikhlasan dan
kegigihan awak bekerja dalam organisasi ini telahpun mendapat ganjaran, tapi bukannya melalui kenaikan
gaji atau pangkat, tapi melalui ganjaran yang lebih bermakna. Keikhlasan bekerja itu telah dibalas melalui kejayaan dan pencapaian anak-anak.”

“Tidak pernah saya terfikir begitu,” kata beliau.

“Ada kalanya takdir dan kejadian yang Tuhan persembahkan terlalu misteri dan rahsia
untuk dijangkau oleh minda kita. Jadi kita perlu yakini, what you give, you’ll get back.

Itu hukum sunatullah dalam hubungan sesama manusia. Kebaikan yang kita buat akan kembali kepada kita. Yakinlah.” ujar fasilitator tersebut.

Terus staf tersebut bertanya pula “Maksudnya balasan atau ganjaran itu tidak semestinya datang terus daripada orang atau pihak yang kita berikan kebaikan itu?”tanya staf tersebut.

“Benar” jawab fasilitator tersebut.
“Maknanya kebaikan itu saya lakukan di tempat kerja, tapi pembalasan Allah bukan melalui ganjaran pada pekerjaan saya, sebaliknya diberikan dalam rezeki kejayaan anak-anak & keluarga, begitukah maksudnya?”

“Ya, sesungguhnya ketentuan Ilahi kadangkala terlalu misteri. Tetapi ketetapannya mutlak dan muktamad, siapa yang memberi kebaikan akan dibalas dengan kebaikan. Ini dipanggil golden rule. 

“Jadi apa yang harus saya lakukan dengan baki tempoh perkhidmatan yang tak berapa lama lagi ni?” tanya staf itu.

“Bekerjalah dengan gigih. Walaupun bos tak nampak, 
tetapi Allah Maha Melihat. ('',)

Bekerja itu satu ibadah. Andaikan umpama God is the CEO. Insya’allah, satu hari nanti manusia akan diperlihatkan oleh Allah tentang keikhlasan manusia yang lain. Jangan berhenti memberi kebaikan semata-mata kerana tidak dapat penghargaan. Jangan mengharap terima kasih daripada manusia atas kebaikan yang kita buat kepadanya, kerana umumnya umumnya manusia tidak pandai berterima kasih.

"Lihatlah, kalau kepada Allah yang Maha Memberi pun manusia tidak pandai bersyukur dan berterima kasih, apalagi kepada manusia yang pemberiannya terbatas dan berkala. Namun janganlah kita berhenti memberi hanya kerana tidak mendapat penghargaan dan ucapan terima kasih” kata fasilitator tersebut di akhir perbualan.

Kesimpulannya, karma itu hakikat kehidupan. Kebaikan dan budi yang kita taburkan akan menyumbang kepada kehidupan yang lebih indah dan bermakna, dan membentuk masyarakat yang lebih mulia akhlaknya.


Mudah-mudahan sedikit pembacaan untuk renungan kita bersama...
Peringatan untuk diri sendiri jugak ('',)

Like & Share jika suka...hehehe
Terima kasih







Artikel : Lisa Surihani Mungkin Dapat Anak Kembar...

I Love Purple....

Saya tak menolak mungkin kami boleh dapat anak kembar berdasarkan genetik saya.

“Tunggu sahajalah berita gembira nanti. Kalau betul alhamdulillah. Doakan kami,” katanya.


Lisa Surihani Mungkin Dapat Anak Kembar.

LAPAN bulan menyemai cinta di alam rumahtangga, ternyata setiap momen bahagia itu dinikmati dan dihargai oleh pelakon yang cukup dekat di hati masyarakat.
Tentu sekali kita sedang berbicara mengenai si cantik manis Lisa Surihani Mohamed, 26, dan pasangannya Yusry Abdul Halim, 39.
Kemana-mana pun mereka pergi, kedua-duanya tidak pernah gagal meraih perhatian peminat yang begitu gembira dengan penyatuan dua jiwa itu sebagai suami isteri.


“Sebenarnya Lisa rasa bersalah sangat, ” katanya ringkas sekali gus mencetuskan rasa ingin tahu penulis.
“Lisa rasa bersalah sebab lepas kahwin ni berat badan makin naik. Nampak makanan yang sedap, mesti nak makan.
“Cuba juga kawal, tapi kadang-kala tewas. Mungkin juga macam orang cakap, tengah bahagia agaknya. Tapi sekarang dah susut kembali,” katanya dalam derai tawa.
Sengaja mengusik pelakon filem Sekali Lagi dan Ombak Rindu ini yang seolah-olah menunjukkan tanda-tanda kehamilan.


Namun, Lisa cepat-cepat menepis usikan itu.
“Tak adalah. Belum lagi. Sekarang ini pun kami sedang berusaha untuk dapatkan anak. Tentang berat badan, setakat ini tak ada pula doktor yang kami temui menyarankan saya untuk naikkan berat badan.
“Iyalah, memandangkan saya ni kurus sangat dulu, ada juga yang kata begitu. Tapi alhamdulillah, doktor pun tak minta saya naikkan berat badan dan saya sihat,” katanya.
Lanjut bercerita mengenai anak, kata Lisa, dia tidak setuju jika ada yang mengatakan dia mahu merancang keluarga seperti sesetengah pasangan suami isteri lain yang baru berkahwin.

Menyedari bahawa ada pasangan yang membuat keputusan begitu kerana mahu menikmati masa berdua dan enggan terbeban dengan anak, kata Lisa, perkara itu tidak berlaku pada dia dan Yusry.
“Untuk kehamilan pertama, saya dan Yusry kalau boleh mahu anak cepat. Kami ambil kata-kata orang lama yang banyak menasihatkan agar usah merancang keluarga untuk kehamilan pertama.
“Bagi kami, anak itu adalah rezeki. Tuhan nak beri kita terima. Tapi untuk anak kedua, saya dan Yusry dah bersetuju yang kemungkinan kami akan merancang. Itu baru cara yang betul kalau kita sebut pasal bab merancang keluarga.

“Orang kita sekarang ni banyak yang dah salah faham.
“Ramai ingat yang kehamilan pertama perlu dirancang, padahal yang disarankan adalah untuk kehamilan kedua.
“Tapi nak merancang pun, kenalah berpada-pada. Banyak faktor kena ambil kira. Perkara ini pun dah diterangkan dalam kursus pra perkahwinan.
“Biasanya, dari segi kewangan, kerjaya dan macam-macam lagi,” katanya panjang lebar.
Diminta jaga diriSemestinya, sebagai seorang wanita yang melalui fasa hidup sebagai seorang isteri, anak keempat daripada lima beradik ini juga mahu bergelar ibu sama seperti wanita lain.
Mempunyai suami prihatin dan penyayang seperti Yusry tentu sekali menyebabkan Lisa dalam masa yang sama turut dicemburui ramai.
Mungkin juga sebagai langkah dan usaha mereka untuk menimang cahaya mata, kongsi Lisa, suaminya itu kerap kali memintanya supaya sering menjaga diri.


“Ada jugalah masa-masanya, Yusry minta supaya saya berhati-hati ketika melangkah kemana-mana. Macam-macamlah pesanan dia.
“Jangan jalan laju-laju sangat, jangan selalu sangat pakai kasut tinggi, jaga pemakanan, pendek kata dia memang banyak berpesan pada saya,” katanya.
Seronok dapat kembarIbarat satu soalan lazim untuk mana-mana pasangan yang baru berkahwin bila ditanya soal anak.
Soalan susulan tentunya akan muncul dan ia biasanya berkisar tentang jantina anak pula.

Sama seperti Lisa, dia juga mengaku tak pernah surut ditanya dengan soalan-soalan sedemikian. Namun tidak pernah sekali pun dia mengelak untuk menjawab.
“Biasalah, orang akan tanya benda-benda begini. Tapi soal jantina sama ada saya atau Yusry, kami berdua tak pernah kisah pun.
“Bagi kami anak itu rezeki. Cuma, kalau ditanya dan ikutkan rasa mahu tu, kalau boleh saya nak anak lelaki sebagai anak pertama.
“Sebab nanti dia boleh jadi pembimbing pada adik-adiknya. Kalau Yusry pula, dia mahu anak perempuan.
“Tapi lagi seronok kalau dapat anak kembar. Kebetulan, masa ibu mengandungkan saya, dia kata saya ada kembar.
“Tapi kembar saya tu tak kuat. Saya tak menolak mungkin kami juga boleh dapat anak kembar berdasarkan genetik saya.

“Tunggu sahajalah berita gembira nanti. Kalau betul alhamdulillah. Doakan kami,” katanya.



Marilah kita bersama-sama mendoakan supaya Lisa dan Yusri cepat mendapat cahaya mata...ini akan menambahkan lagi kebahagiaan dalam keluarga mereka...Ameenn
 ('',)v

Thursday, November 21, 2013

Slot Lestary TV3 : Ku Cinta Kau Seorang....macam best jer....


Selepas tamat siaran Diandra yang selalu aku tonton nie



Timbul pulak drama bersiri baru sebanyak 13 episod berjudul Ku Cinta Kau Seorang yang kini mengisi slot Lestary di TV3 setiap Selasa pada jam 9 malam.

Jangan terlepas untuk menonton drama komedi romantik nie...boleh kite berangan-rangan sebelum tido kan...hihihi..mane2 yang kelakar tu, kadang2 bole mengubat kepenatan badan kite yang sepanjang hari...

Drama komedi romantik terbitan Global Station Sdn Bhd itu adalah karya terbaru Khairul Amri Khalid dan nukilan skrip oleh Shuhadatul Ain Zakaria dan menampilkan barisan pelakon seperti Remy Ishak, Amyra Rosli, Ruminah Sidek, Faradhiya, Zack X-Factor, Hafizzuddin dan Bill Azali.





Ia mengisahkan mengenai Batrisya, lakonan Amyra Rosli yang dibesarkan dalam keluarga berada di mana segala permintaan dan kehendaknya dituruti bapanya, Datuk Hisham.

Suatu hari, pekerja restoran milik Datuk Hisham, Helmi (Remy Ishak) menegur sikap biadap Batrisya sehingga menyebabkan wanita itu berasa malu.

Lantas dia pergi berjumpa dengan bapanya di pejabat semata-mata mahu menyuruh bapanya memberhentikan Helmi.

Bagaimanapun, Datuk Hisham enggan melepaskan Helmi kerana mengenali lelaki itu sebagai anak muda yang rajin dan tidak bermasalah dalam melaksanakan tugas.

Kecewa terhadap tindakan bapanya yang enggan memberhentikan Helmi, Batrisya bertindak lari ke luar negara selama sebulan sebagai tanda mogok terhadap sikap bapanya itu.

Perbuatan Batrisya me­nyebabkan Datuk Hisham runsing memikirkan dan berjumpa dengan rakan baiknya, Rahim untuk meluahkan penyesalan kerana terlalu memanjakan anak­nya.

Rahim bukan sahaja seorang sahabat yang setia mendengar keluhan Datuk Hisham, dia juga memberikan pendapat yang terbaik.

Selepas puas bercuti, Batrisya pulang ke tanah air dan ketika tiba di hadapan rumahnya, dia terkejut melihat papan tanda memaparkan tulisan ‘Untuk Dijual’ sebelum bergegas ke restoran bapanya yang didapati sudah tutup.

Batrisya kemudian berjumpa dengan Rahim yang menunjukkan surat menyatakan bapanya sudah muflis dan terpaksa melarikan diri disebabkan banyak berhutang.

Dalam surat itu juga bapa Batrisya menyuruh wanita itu untuk tinggal bersama Helmi dan neneknya yang sudah tua dan nyanyuk.

Helmi adalah anak yatim piatu, tidak dapat melanjutkan pelajaran atas faktor kewangan dan terpaksa melakukan banyak pekerjaan untuk membiayai kos perubatan neneknya yang menghidap penyakit buah pinggang.

Batrisya cuba meminta bantuan daripada dua rakan baiknya Maya dan Farah namun mereka enggan membantu dia dengan memberi pelbagai alasan. Dia juga cuba menghubungi teman lelakinya, Razman, namun hampa.


Sementara itu, Helmi menjelaskan kepada Batrisya beberapa peraturan di rumah itu dan dia juga perlu membantu menjaga neneknya jika mahu terus tinggal di situ. 

Apakah yang bakal berlaku kepada Batrisya seterusnya?

Jika korang terlepas episod boleh klik Tonton.com



Mimpi seram yang menakutkan : ape tindakan?


Assalamualaikum
Selamat pagi dan Salam Khamis

Cerita pasal mimpi nih...mimpi kan mainan tido...tetapi jika mimpi jadi princess ok la jgk kan...akakn tetapi jika mimpi yang menakutkan...mesti lah tak nak kan...

Baru2 nih aku termimpi yang amat aku takoti...aku xingat sangat kisah2 mimpi itu...tapi ia amat menakotkan aku hingga aku terjaga dari tido...Ya Allah...tak berani aku nak menggerakkan badan aku...aku cuma memerhati alam sekeliling jer...naseb la ada anak2 penguat semangat aku utk esok malamnya....

Maybe badan aku sangat letih menguruskan rumah dan anak 3orang aku tue....suami aku pulak ade klas malam dan pulang ke rumah jam 12.00 tengah malam..aku pun xsedar bile dia balik..hihihi...jaga2 je dah ade sebelah...hihihi...

Ape tindakan jika kite mengalami situasi begini?

aku terjumpa di FB tentang tanyalah Ustaz Azhar Idrus :

Soalan: 
Bila terjaga dari mimpi seram ketika tidur, apa patut dibuat?

Ustaz Azhar Idrus:
Bila terjaga dari mimpi seram atau menakutkan ketika tidur, samada mimpi hantu, mimpi dikejar harimau, mimpi kaki terlekat di celah rantai motorsikal, dan sebagainya, apa yang Nabi ajar ialah baca Ta'awwuz***, kemudian ludah 3x ke kiri. Tapi kalau ada isteri / suami di sebelah kiri, jangan ludah air liur ke muka pulak, nanti dia pulak naik hantu!

Bila meludah, hanya buat isyarat meludah sahaja, tak perlu ludah sampai bersembur air liur.

Mimpi seram ini sebenarnya adalah gangguan syaitan. Syaitan bukan saja mengganggu kita masa kita sedar, tapi masa kita tidur juga iaitu melalui mimpi. Tujuannya ialah supaya kita menjadi susah hati, risau, dsb. Sebab itu Nabi suruh kita baca Ta'awwuz minta berlindung dengan Allah daripada syaitan laknatullah.

*** Ta'awwuz = Auzubillahi minassyaitonirrajiim.


Selamat beramal... 
Seelok-eloknya sebelum kita tidur, ambil wudhu dahulu..


Tuesday, November 19, 2013

yahoooooo...!!! : Restoran “Nasi Ganja” Ipoh kembali beroperasi semula



Selepas hampir tiga hari ditutup ekoran kebersihan yang kurang memuaskan, Restoran Nasi Kandar Ayam Merah atau lebih dikenali sebagai "nasi ganja" beroperasi semula hari ini.

Restoran yang terletak di Jalan Yang Kalsom, Ipoh itu mencetuskan kontroversi ekoran arahan penutupan Jabatan Kesihatan Perak setelah mendapati pemilik restoran berkenaan gagal memenuhi piawaian kebersihan ditetapkan.

Pengurusnya, Mohd Nithmathullah Syed Mustafa mengucapkan ribuan terima kasih kepada kerajaan negeri, Jabatan Kesihatan Perak dan pelanggan setianya atas segala kerjasama dan sokongan yang diberikan kepada restoran tersebut.

“Mulai hari ini, kami berniaga semula dan saya harapkan orang ramai tidak lagi mempercayai berita-berita palsu yang disebarkan kerana saya jamin semua itu tidak benar,” katanya dipetik dari portal Perak Today.
Biarpun mengalami kerugian setelah premisnya ditutup selama tiga hari, Nithmatullah berkata, ia sama sekali tidak mematahkan semangatnya untuk terus meneruskan perniagaan itu seperti biasa.

“Kesemua perkara yang diarah oleh pihak Jabatan Kesihatan Perak telah kami laksanakan dan hari ini perniagaan dapat beroperasi semula seperti sedia kala,” katanya.

Sementara itu, Nithmathullah juga tidak berasa begitu khuatir mengenai kepercayaan pelanggan kerana berita yang tersebar di laman sosial Facebook itu ternyata palsu.

Sejurus selepas arahan penutupan restoran tersebut minggu lalu, timbul pelbagai khabar angin di Facebook termasuk yang mendakwa pemilik restoran berkenaan menyimpan najis manusia dalam peti simpanan makanan untuk melariskan jualan mereka.

Bagaimanapun perkara tersebut dinafikan oleh pemilik restoran itu yang membuat laporan polis berhubung fitnah tersebut.

Khamis lalu dalam sebuah operasi bersepadu melibatkan Majlis Bandaraya Ipoh (MBI), Pejabat Kesihatan Daerah Kinta, Pejabat Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) negeri dan Jabatan Imigresen mengeluarkan notis perintah tutup premis.

Perintah itu dikeluarkan Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran Pejabat Kesihatan Daerah Kinta, Abdul Rahman Ismail berkuat kuasa pada Khamis lalu sehingga 28 November.

Menurut Jurucakap Pejabat Kesihatan Daerah Kinta, persekitaran penyediaan makanan yang tidak bersih boleh mendatangkan bahaya kepada kesihatan orang awam.

Katanya notis itu dibuat mengikut Seksyen 11, Akta Makanan 1983, jika disabitkan kesalahan boleh didenda atau dipenjara tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya sekali.


Bagaimanapun setelah pemeriksaan susulan dibuat, restoran tersebut dibenarkan kembali beroperasi biarpun tidak mencapai tempoh selama dua minggu. – 18 November, 2013.sumber : Yahoo.com

Berita penutupan Premis : Boleh klik di SINI.....

Korang suka makan nasi kandaq tak? hihihi...
(",)v




Thursday, November 14, 2013

MODEL seksi 2013.....


Selamat petang....hai ladies
Suasana petang di Shah Alam macam nak hujan jer...mesti la nak hujan kan...dah dengar guruh di langit...Sejuk suasana di bilik aku....hihihi

Ini lah MODEL seksi anak dara i sorang nih...hihihi..ade gaya persis model cilik tak? hehe...


Bergaya sungguh...siap kaki silang...hihi


Ohhh...tidakk...!!!!
Seksi tak mulut saye....(",)v


Malu nye saya.....


Inilah anak dara i sorang....real position...hihihi




Apa kata pengguna tentang hal ini..........


Alahai....alahai.....hihi
bunyi macam mengeluh jer....hahaha....tak baek mengeluh...tengah posa kan..hihi..

baru2 ni mesin basuh aku rosak...pegi hantar baiki...punyer la lama nak baiki terpaksalah aku berulang 2 hari sekali ke rumah mak mertua aku....jika aku g mana2 ke rumah adik, aku bw jgk baju2 kotor...baju2 anak2 la yang paling banyak...huhuhu...jika xbasuh 3 hari mau almari pakaian anak aku kosong...hihihi

bagi aku, mesin basuh ibarat penolong aku di rumah...biar baju xterlipat, terlonggok dalam raga...yang penting dah basuh...aku paling rimas tengok baju kotor yang berlambak2...uishhh....

Tapi alhamdulillah....penolong aku dak ok...suke sangat aku....apelagi...start membasuh la aku lepas balik dari keje...hihihi...pantang nampak kosong mesti nak membasuh...tak kira lah...TOTO ker..CADAR tilam ker....sempat lagi sebelum tido n bangun tido masuk dalam mesin basuh....

thank you my washing mechine....hihi

Credit : Google

Ape kate pengguna Washing Mechine 
jika pembantu kite ni ROSAK@Sakit?




Wednesday, November 13, 2013

DIET : Mulut ni terasa nak kudap-kudapan...


Selamat petang…

Tiba-tiba je perot aku rasa lapaq plok…eyerla kan…hanya pagi tadi makan nasi lomak yang dak berapa lomak la sangat….huhuhu…kesian…kesian….

Lunch tadi, hanya makan chicken pie with laksam…teringin nak makan makanan yang berkuah…tapi tau tau la…café uitm penuh dgn student kluar lunch….dapat beli yang ado depan mata hah…hihihi

Petang2 gini terasa mulut nak kudap-kudapan…tak tahu nak makan apa…tengok apa-apa yang ada dalam bilik aku nih hah….sekali nak wat keje tak ada mood…mulut pulak keje nak makan jer…maybe tadi xkenyang sangat kot…hihihi…

Nak kata aku diet, tak jugak…tapi boleh laaa….hihihi….bagi aku, makan nasik hanya sekali jer amik utk siang hari…hihihi…adakah ni makanan termasuk dalam diet?

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
(",)v


Mamee Monster....makan pun dah macam monster dah...hihi




131113 # Wordless Wednesday



131113 # Wordless Wednesday


Breakfast.....+ Lunch....?????





Tuesday, November 12, 2013

Pestime nih....terima kasih banyok2 deh..


Alhamdulillah...
Terima kasih Nuffnang.com


Dah lama aku menanti CPUV ni dari Nuffnang...Akhirnya penantian aku berbaloi-baloi...hihihi...CPUV yang pertama yang aku terima...orang lain dah lebih daripada aku kan...hihi..walaupun satu shj tapi aku seronok bangat...hahaha (",)

Nie pun aku baru sedar 8hb aritu...hihi..harap2 iklan nie dapat bertahan lama di blog aku...supaya bagi semangat kat aku lagi mencapai cita2 yg seterusnya...hahaha..mestilah nak kumpul duit byk2 nak beli HP iPhone...kihkihkih....xtahu la CPUV yang keberapa dapat tebus hp..hahahaha..macam kelakar jerr....

terima kasih kawan2 sekalian ingin membaca dan berkongsi kegembiraan bersama-sama...hehehehe..

thanks again Nuffnang.....



award from my frendz

award from my frendz
thank you nieyxzha