Wednesday, November 30, 2011

Korang duduk-duduk, ade pantang larang x?


Salam semua (*_*)

ape khabar, sihat? aku n family sihat alhamdulillah...baru pas wat kenduri Aqiqah dan doa selamat di rumah aku sendiri...satu pengalaman yang sgt berharga dan best...hehe..rupa2nya sronok jugak walaupun penat sikit...dibantu oleh adik2 aku :


okey, dalam bab berpantang..skrg nie aku tahu berpantang lepas bersalin jer...hehe..sebelum tue xder berpantang langsung...maen belasah ikut suka hati katakan... =) pasni nie rasanya kena berpantang jgk kot...pantang bab makanan jer...hehe

dolu-dolu, kite asik dgr orang tua cakap tentang pantang larang dalam hidup...mcm2 lah, pantang itu lah, pantang ini lah....aku plak, pantang nampak mknn yang sedap, ngap jer...hehe..sebab tue aku x berpantang...

nie aku nak bagi pantang larang jgn duduk sesuka hati tau..mana tau nanti terjadi betul2, sape yang susah kan...aku kan dah bgtau kat korang dah... (*_*)

Pantang Larang Melayu Lama Ketika Duduk
1. Tak boleh duduk atas bantal, nanti dapat bisul.
2. Tak boleh duduk atas tangga ketika Maghrib, nanti dirasuk hantu.
3. Tak boleh menggoyang kaki, nanti tak lepas hutang.
4. Tak boleh duduk di beranda tangga, nanti payah rezeki.
5. Tak boleh duduk atas lesung, nanti berkudis dubur.

Hahh..!! dah baca kan...korang kena pantang tau, dolu masa aku kanak2 remaja, aku suker duk jugak atas bantal, tok aku marah...nanti bisul katanya...padahal, xmau bagi bantal dia busuk (tiba2 terkentut ker...hahaha~~)  dan kempis...hahaha...nak selamatkan bantal...

rindu pulak pada tok wan aku...dah lama xpegi melawat mereka.

rasa2 nya, skrg nie kalau aku duk atas bantal, tokwan aku nak marah x? hehe~~ (*__^)


5 tinggal tapak tangan:

masz86 said...

Tak boleh nyanyi time masak... nanti dpt suami tua...

Tp itulah yg sy selalu buat... hehehehe... memang x dengar ckp org tua betul...

sharEna said...

lgpon bantal tu kan tempatnya kt kepala kita..not nice la kalo buat letak montot pulak kan? hahaha

fiza said...

Biasalah tu, org dulu² byk sgt pantangnya. Kata klo nyayi time memasak nnt dpt suami tua, tapi saya dpt gak suami muda ☺☺

Salam kenal kawan baru. Mekasih sudi follow blog saya ☺☺

CintaKhadijah said...

tak boleh mkn asam memalam, nt hisap darah ibu. erk!

akak, akak sngt santik. heee...:P

model pakaian muslim wanita said...

wow great post thanks

award from my frendz

award from my frendz
thank you nieyxzha