Thursday, July 11, 2013

Petua kunjungi Bazar Ramadhan...



Selamat petang..mesti dah ramai yang balik untuk singgah di Bazar Ramadhan kan..Banyak juadah yang disediakan..cuma kite just tunjuk2 je la..hehe..Ialah bagi memudahkan mereka yang tak sempat nak masak untuk family di rumah atau teringin nak makan terasa di hati..hihi

Tetapi jangan membeli ikut nafsu pulak yer...Ini bagi mengelakan pembaziran tak terkawal..hihi...So, sini boleh la aku bagi sedikit tips ketika nak pegi ke Bazar sebagai panduan pada korang agar tidak menjadikan penghulu segala bulan sebagai pesta makanan...Syaitan kan dah kena ikat..hehe (",)


1. Fokus

Korang mestilah mempunyai fokus/matlamat pada hari pegi bazar untuk membeli makanan..Sebagai contoh:


Banyak kan juadah yang terhidang..Jika korang rasa hari nie nak makan ayam golek,korang terus pegi ke gerai ayam golek jer tau..hihi


Jika kite fokus makanan ape yang nak dimakan, ini akan membuatkan korang hanya membeli makanan untuk berbuka jika..jika nak makan nasi lemak,korang belilah nasi lemak jer..so,korang amalkan situasi gini pada keesokan harinya dan seterusnya..

2. Bawa duit yang cukup



Korang kenalah bawa duit/wang yang mencukupi bagi menyelamatkan korang daripada membeli juadah secara berlebihan..

Contohnya : pegi ke bazar dengan hanya membawa duit dalam poket rm10 jer..handbag n wallet tinggallah dalam kete ker..umah ker..hihi..so korang hanya boleh membeli juadah dengan jumlah rm10 jer..

3. Ingat orang susah



jika korang pegi ke bazar, nescaya nafsu membuak-buak nak membeli bermacam-macam juadah di depan mata..tetapi korang pernah terfikir tak masih terdapat golongan yang susah yang tidak berkemampuan membeli makanan...melalui perasaan ini, kite boleh la mendidik jiwa untuk berjimat dengan mengingati golongan kurang upaya...


Ok...cukup di sini jer..korang nak pegi bazar ramadhan kan..ingat lah pesanan aku ni yer..hihi

" SELAMAT BERBUKA PUASA "













6 tinggal tapak tangan:

lia said...

bwk RM10 jer p param... baru x membazir kot he3

norhidana miswan said...

heheheh mmg sgt bagus info nih dik, akak pun selalu mcm tu... kalu pg param mmg dh fkr siap2 kt umah nk mkn pe... sampai je terus tuju dh dpt terus balik... kalu duk pusing2 bwk rm50 pun tak ckp kan...

Ca Ezah said...

selalunya di awal perjalan nk ke bazar dah ikut da cara tu.jap lg, 'terpesong' jugak.kui3..nk sng, xpyh gi bazar.mkn je apa yg ada kat umh.xpon kirim org belikan.jd kita beringat la xnk menyusahkan org, mesti beli 1,2 juadah je.hehe

Cik Yaya said...

salam..
btul semua tips tu..dari uma dah set nak beli apa..lepas tu bwk duit pon ckup2 utk beli makanan yg kita nk beli je..InsyaAllah pasti boleh kawal nfsu nak mbeli juadh berbuka tu ^_^

Muhamad Firdaus Muhamad Khalid said...

betol2...mmg yg ni la sy slalu buat.mcm smalam tetibe nak mkn popia basah, so mmg tu je target.klu xd, mmg xbli..hahahhaha...

Mamasya said...

Salam Ramadan Masni

kali ke2 dtg baru dpt tinggalkan komen.
bagus kongsi tip ni...biasa kalau ke bazar ada yg terbeli lebih.

award from my frendz

award from my frendz
thank you nieyxzha