Thursday, November 7, 2013

Cuti-cuti Malaysia di Sarawak 2013 yang perlu dilawati....


Assalam kwn2 maya
cerita dah lepas...october 2013 tapi masih segar dalam ingatan ku...hihi...Kenapa?? sebab pestime aku dan anak2 aku naek kapal terbang...hahahaha....kelakar kan....membesar naek kete, moto, basikal, bas....tapi satu pengalaman baru la jgk....gementar la jgk tapi " saya ok, saya dah besar..."...hihihi

Sinopsis tentang sarawak :
Sarawak..??? satuuuuu..... Malaysiaaaa...hihi

bagi aku sarawak negeri yang cantik dengan kesenian kebudayaan...memangdangkan aku ade anak yang ramai, so aku just beli fastfood jerrr.....hihi...hari last nak balik baru makan nasi...

Tempat yang sempat aku lawati sepanjang berada di Sarawak 4 hari 3 malam...

1. Bandar kuching...
Mestilah ade tugu Kucing kan...hihi...

2. Muzium Kucing
Bile dah ade tugu kucing, mestilah ade Muzium Kucing...Banyak tol barang2 n gambar2 kucing kat muzium tu...masuk percuma cuma perlu bayar rm3 tuk camera HP...klu DLSR mestilah mahal sikit..hihi..



3. Waterfront
Aku stay di Hotel Abell berdekatan dengan waterfront..memang sangat dekat dgn hotel..just jalan kaki jer...kawasan rekreasi yang cantik dan menarik sepanjang sungai sarawak..Boleh berdating berjalan2 dgn family sepanjang sungai sarawak..sebab byk gerai2 yang dibuka..Aku sempat naek bot ke seberang sungai untuk menikmati suasana sungai sarawak..hanya RM1 sahaja..murah kan...dulu ye derang kayuh guna tangan..sekarang dah pakai enjin..xlenguh tgn nak mengayuh..hihihi



4. Sarawak Cruise
Rm60 untuk dewasa...tapi rezeki aku groupon ade buka promotion, aku dapat dengan rege RM30 shj..dah jimat di situ..hihi...sempat snap ni jer...banyak pic ade dlm hp canggih asben aku.....hihi...





5. Kampung Budaya Sarawak
Satu tempat yang wajib dilawati jika ke Sarawak...memang best dengan bentuk rumah yang cantik dan menarik melambangkan kebudayan suku kaum sarawak tue sendiri...bayaran masuk tuk dewasa Rm 60... memang berbaloi2 kakak2 abang2..hihi..kita boleh menyaksikan persembahan budaya Sarawak selama 45minit...teruja dgn kelembutan tarian dan kegagahan rentak lelaki sumpit..hahaha..nie je pic yang ado dlm hp tecik ku..hihi






6. Muzium Sarawak
Menempatkan bahan2 sejarah sarawak...barang2 ukiran patung yang menakotkan...Ggrrrrr....dan tayangan video tuk pelancong yang datang,,,besttt dan xmengecewakan...Tak rugi ke sini...kite boleh mengenali Sarawak secara dekat dgn membaca sendiri sejarah itu..hihihih


7. Matang Wildlife Center
Seperti Zoo dalam hutang....kite kena meniti laluan2 titi kayu yang disediakan...ia mengambil masa 45minit utk menamatkan perjalanan adventure in forest...wowww..!! pengalaman di dalam hutan sebelum bertemu dengan org utan...hahaha...kite dapat melihat keindahan hutan sambil menghirup udara segar dan melihat binatang2 yang ade di situ...menarikkk...pic ade dlm hp asben jgk..hihihi

Credit : Google

okey...sampai di sini aku mencoret sebagai pendahuluan...hahaha...pendahuluan yg sgt panjang giler...hahaha..xdela..next kite berjumpa lagi...kot kot aku terajin nak menaip..hihi...

Sarawak ohhh .... sarawak...



4 tinggal tapak tangan:

Ratu Hatiku said...

Cantik gmbr2 dlm nie.. Akk x pernah lagi smpai Sarawak...

:: Mrs.Eady :: said...

tak pernah sampai sarawak lagi..harus pegi ni!

Farah Waheda Wahid said...

pergi sekali mesti nak pergi lagi kan? seronok bercuti ni...

♥ Mrs. Secretary ♥ (FARAH) said...

Rindu kt Sarawak...insyaallah husband nak blk sana tahun depan.. dpt la makan mee kolok nnti..hehehe.. masni sarawak mmg best kan.. tp dlm byk2 tue matang wildlife tue paling jauh kot.. sampai jugak masni kt sana kan..=D

award from my frendz

award from my frendz
thank you nieyxzha